Jezus

‘God maakt Zichzelf bekend als de God van Israël.’

22 januari 2020

De Messias leren gaat over de zegen van God Die de wereld nog altijd wil zegenen vanuit het midden van Zijn volk Israël. Een interview met Edjan Westerman.

Meditaties bij de Navolging van Christus

15 november 2019

Vandaag stellen wij vier vragen aan Jacques Koekkoek, die een boek met meditaties bij het beroemde boek van Thomas a Kempis heeft geschreven.

Na de oorlog

11 november 2019

Auteur Jan de Bas spreekt op de boekpresentatie van ‘Ik blijf van hem dromen’ over zijn jeugd en over Jezus.

De man op het kruispunt. Over Jezus en de dichters

5 november 2019

Eindredacteur Jan de Bas verteld over de totstandkoming van zijn boek ‘Ik blijf van hem dromen: Het leven van Jezus in gedichten’ dat hij samen met Arie Bijl samenstelde.

Een onthande Jezus

1 november 2019

Jezus is niet meer weg te denken uit onze geschiedenis. Je hoeft maar te kijken naar de kunst. Maar waar woont hij? Of woont hij niet? Woont hij misschien in gedichten maar dan tussen de regels?

Marinus van den Berg sprak over ‘Een onthande Jezus’ tijdens de boekpresentatie van ‘Ik blijf van hem dromen.’ Lees hier meer.

Eindredacteur Jan de Bas over ‘Ik blijf van hem dromen’

28 oktober 2019

Eindredacteur Jan de Bas praat vandaag met ons over ‘Ik blijf van hem dromen,’ een bloemlezing die het leven van Jezus Christus op poëtische wijze volgt.

De bevrijdende, bewustzijnsverruimende boodschap van ‘Het Christus mysterie’

9 oktober 2019

“Rohr vertelt eigenlijk niets nieuws, maar laat zijn licht schijnen over het oude, vertrouwde verhaal – zodat het is alsof je het voor het eerst hoort, weer ziet met de verwonderde en nieuwsgierige ogen van een kind.”

Zonder broederschap geen vrijheid en gelijkheid – Wim Reedijk

12 september 2019

Essays over het onderbelichte onderdeel ‘broederschap’ uit de bekende leus van de Franse revolutie: ‘Vrijheid, gelijkheid, broederschap’.

Zonder broederschap geen vrijheid en gelijkheid – Wim Reedijk

5 september 2019

Essays over het onderbelichte onderdeel ‘broederschap’ uit de bekende leus van de Franse revolutie: ‘Vrijheid, gelijkheid, broederschap’.

Recensie Jezus – Shusaku Endo

15 mei 2019

Bep van Muilekom is bekend als auteur van het boek Kinderen van de chaos. Zij schreef onderstaande recensie over het boek Jezus van Shusaku Endo.

Een nieuw graf

20 april 2019

En hij legde het lichaam in een rotsgraf dat nog nooit was gebruikt. Het was de voorbereidingsdag, de sabbat was bijna aangebroken.

‘Dit boek verdient méér dan gewone aandacht’

14 september 2018

Het Friesch Dagblad heeft zaterdag 8 september een recensie over ‘Jezus. Het verhaal van een leven’ van auteur Shusaku Endo geplaatst: ‘Dit boek verdient méér dan gewone aandacht’.

Een vreemde bekende: de hogepriester

3 september 2018

Deze maand is er een oplage van het tijdschrift ‘Schrift’ over de hogepriester verschenen. Wij willen u graag alvast een stukje uit het Schrift laten lezen.

‘Ben ik te naïef over de Islam?’ – Bernhard Reitsma reageert op lezerscommentaar

27 november 2017

Bernhard Reitsma gaat in dit artikel in op een aantal reacties op zijn boek Kwetsbare liefde waarin hij ingaat op de verhouding tussen christendom en islam.

De Bijbel is voor iedereen leesbaar

30 augustus 2017

De Bijbel is bedoeld om door alle mensen gelezen te worden. Dat lijkt een open deur intrappen, maar toch ziet het er naar uit dat de Bijbel in Nederland steeds meer een gesloten boek aan het worden is. In de helft van alle huizen is er een aanwezig. Maar één op de acht Nederlanders leest er ook regelmatig in. En dat terwijl één op de vier zichzelf christen noemt. Degenen die wel in de Bijbel lezen voelen zich er vaak onzeker over. ‘Je kunt een tekst op zoveel verschillende manieren uitleggen, hoe weet ik nou of ik het goed begrijp?’ ‘Ik heb er voor mezelf wel wat aan, maar als iemand anders tot heel andere inzichten komt, dan kan dat natuurlijk ook. Ik heb de waarheid niet in mijn broekzak.’