Vakantie, een lang weekend, of een andere gelegenheid om een theologisch boek te lezen? Omdat u geïnteresseerd bent in een actueel thema of voor uw persoonlijke ontwikkeling? Wij zetten hieronder de mooiste en meest actuele theologische boeken op een rij!

verbonden en vervreemd dr. wim dekker izb

#1. Verbonden en vervreemd van Wim Dekker

In Verbonden en vervreemd wordt Paulus’ rede op de Areopagus ‘een klein missionair handboekje voor de 21e eeuw’, schrijft dagblad Trouw in een recensie (door Wolter Huttinga, 27 juni). ‘Dekker is uiterst gevoelig voor de tijdgeest en weet heel goed wat er speelt in cultuur en media. Vervolgens gaat hij niet op een zeepkistje staan om keihard Jezus Christus te verkondigen. Dat deed Paulus ook niet. We zijn in al onze culturele bewegingen en verlangens immers al diepgaand verbonden met de ‘onbekende God’, die we vereren zonder Hem te kennen’, zoals Paulus betoogde temidden van de vele godenbeelden in Athene. Tegelijk is Dekker er de man niet naar om gezapig mee te bewegen met alles wat in de mode is. Af en toe preekt hij vurig tegen de tijdgeest in, tegen christenen die zich neerleggen bij hun marginale positie en accepteren dat hun geloof ook maar een optie onder velen is.’


hoe zullen we dan leven samuel wells

#2. Hoe zullen we dan leven van Samuel Wells

Wells (1965) is verbonden aan de kerkgemeenschap St. Martin-in-the- Fields in Londen en schrijver van vele boeken. Wells wil zijn lezers graag op een nieuwe manier naar dingen laten kijken. Dan moet wel de Westerse bril afgezet worden, waarin vooral succes, rijkdom en lichamelijke perfectie de hoogste levensdoelen zijn. Zelfs dementie kan bij Wells een ‘gift’ zijn. Hoe zullen we dan leven? is het eerste boek van Wells dat in het Nederlands is vertaald. Onder theologen is hij al veel langer een bekende naam, en dat dankt hij aan de frisse insteek die hij vaak laat zien. Zijn vakgebied in de theologie betreft de ethiek, waarin het licht valt op de volle breedte van het leven.


tim vreugdenhil stand-up theology

#3. Stand-up theology van Tim Vreugdenhil

In Stand-up theology beschrijft Tim Vreugdenhil tien kernwoorden uit onze tijd, zoals vrijheid, liefde, angst, grip en stress. Ieder woord voorziet hij van een spirituele dimensie.

‘Stand-up theology’ is een toegankelijk en onderhoudend boek met veel voorbeelden uit de populaire cultuur die gelinkt worden aan verhalen en personen uit de bijbel waardoor de theologie weer ‘nu’ en praktisch wordt. Een verrassend boek vol verdieping dat de christelijke normen en waarden in een hedendaags licht zet.

‘Het is fascinerend dat Jezus iedereen wist te boeien. Hij kon de vragen, zorgen, maar ook leuke zaken bespreken. Hij zei dingen die mensen tot nadenken stemden.’ – Tim Vreugdenhil in Het Parool.


het napalmmeisje kim phuc

#4. Het napalmmeisje van Kim Phuc

De foto waarop een meisje wanhopig wegrent voor de vlammen van napalmbommen is wereldberoemd. minder bekend is hoe het verder ging met de Vietnamese Kim Phuc. In dit aangrijpende boek vertelt ze het verhaal van haar jeugd, het heftige moment van de foto en haar lange weg naar genezing en vrede. Het napalmmeisje is een schrijnend verhaal over de oorlog in Vietnam en hoe een jong leven in een handomdraai verwoest kan worden. Maar het is ook een hoopgevend boek over de veerkracht die Kim vond in de liefde en genade van God.


vrijspraak voor losers nadia bolz weber

#5. Vrijspraak voor losers van Nadia Bolz-Weber

In haar boek Vrijspraak voor losers houdt Nadia Bolz-Weber een vlammend pleidooi voor religieuze vrijheid. In een eerlijke, verhalende stijl vertelt zij over haar werk als pastor. Zij ontdekt dat God zich laat vinden in alle mensen. Keer op keer ontmoet ze God in mensen die het minst geschikt lijken: een agnost, een travestiet of een criminele bisschop. Door deze onheilige heiligen te ontmoeten, leert ze wat genade is. Dit boek laat zien wat er gebeurt als gewone mensen brood en wijn delen, de Bijbel lezen en elkaar hun levensverhalen vertellen.


waar ik je zoek werner pieterse

#6. Waar ik je zoek van Werner Pieterse

Werner Pieterse blaast het stof van de oude Bijbelverhalen in zijn nieuwe boek Waar ik je zoek, verhalen van zwervers, koningen, moeder en kind. Met verwijzingen naar film, kunst, filosofie en poëzie vertelt hij de eeuwenoude Bijbelverhalen opnieuw. Een intrigerend, bij tijden hartverscheurend boek vol heimwee, strijd en verlangen.

Alles begint in een tuin. Twee mensen en God – waar ben je? Op harde grond roept God zijn mensen om op weg te gaan. Met de groep zwervers trekt hij de woestijn door, op zoek naar nieuw land. Daar bevechten warlords en koningen hun vijanden, en elkaar, bouwen paleizen en tempels. God blijft zoeken, roepen. Een moeder, een kind, nieuw begin. Steeds weer.


#7. Zeg het tegen God van Luigi Gioia

Zeg het tegen God is een enthousiasmerend boek over het gebed. Het is geschreven door Luigi Gioia, Benedictijner monnik en hoogleraar systematische theologie in Rome en Cambridge. In korte hoofdstukjes neemt hij je mee naar het hart van het gebed. Hij laat zien hoe je kunt bidden zoals Jezus het zijn discipelen leerde. Op verschillende momenten van de dag neemt Jezus tijd om te bidden. Zonder de afstemming met zijn hemelse Vader is het voor hem niet mogelijk om de goede weg te gaan. Biddend geeft hij steeds opnieuw vorm aan zijn vertrouwen dat God het allerbeste met hem voorheeft. Dit vertrouwen maakt het mogelijk om ook de moeilijke weg te gaan, als God dat van je vraagt. Als je in dat vertrouwen leeft, kun je met alles bij God terecht.

Dit boek van Luigi Gioia is aanstekelijke lectuur. Hij nodigt uit, daagt uit om zelf (weer) te gaan bidden, op de manier zoals Jezus het heeft geleerd: spreken tegen God die met alle aandacht naar je luistert en het beste met je voor heeft. Vertrouw op Hem… Zeg het tegen God!


mijn droom godian ejiogu vreedzame samenleving

#8. Mijn droom door Godian Ejiogu

Godian Ejiogu droomt van Nederland als een gidsland in het omgaan met spanningen in de samenleving. Het gesprek aangaan over racisme en discriminatie is daarin belangrijk. In dat debat is het uitspreken van een ‘goede wil’ niet genoeg, want geen enkele ideologie laat zich zomaar uitwissen. Theologie en de kerken kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Vanuit zijn eigen ervaringen schrijft Godian Ejiogu in Mijn droom over actuele thema’s als kolonialisme, rechtvaardigheid en de multiculturele samenleving in het licht van het evangelie.


bron in je brein wim jansen

#9. Bron in je brein van Wim Jansen

‘Bron’ en ‘brein’ zijn beide kernwoorden in het boek, dus vandaar dit titel Bron in je brein. En het brein is een hot item. Denk vooral aan Emily Dickinson: Het brein is weidser dan de lucht. Steeds meer zinzoekers, twijfelaars, gelovigen en ongelovigen willen wel bidden, maar kunnen het niet meer omdat de oude traditie niet meer bij hen past. Wim Jansen ontdekt bidden als universeel menselijk verlangen, als bewustwording van de totale werkelijkheid, als verbinding met het eeuwige dat jou overstijgt. Hij leert je concentreren op het heilige in het universum van je brein. Zo wordt bidden een bron van kracht, rust en liefde voor iedereen. 


de grote spirituele shift mclaren

#10. De grote spirituele shift van Brian McLaren

Jos Douma over het nieuwe boek De grote spirituele shift van Brian McLaren:

‘Ik ben een fan van Brian McLaren omdat hij me hier de ogen voor opent. Hij geeft woorden aan bewegingen die ik al zie plaatsvinden in en om de kerk en die verder gebracht moeten worden. Want christenen zijn geen mensen van kerkgebouwen en van belijdenisgeschriften. Het zijn mensen van de weg. Op weg gaan, onderweg zijn, steeds weer verder trekken – wie de verhalen van bijvoorbeeld Abraham, Jezus en Paulus op zich in laat werken, kan er niet onderuit dat dat in wezen christen zijn is. De kerk die niet migreert, om in termen van McLaren te blijven, is geen kerk meer.

Het blijkt dat er dan in de overtuigingen (want helemaal zonder kun je natuurlijk niet) ook veel gaat schuiven. De lezer die dit boek oppakt met de vraag of McLaren wel binnen de door de lezer aangehangen of vastgestelde confessionele lijntjes kleurt, kan het boek beter wegleggen. Maar als je geïnspireerd wilt worden voor christen zijn en kerk zijn in deze tijd en in de toekomst, lees dan. Lees, en spreek er met anderen over. Want hier worden echt dingen gezegd die ertoe doen.’

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *