Geloof

Dankbaarheid als medicijn

Dankbaarheid is als een medicijn voor de ziel. Wie dankbaar is, is minder bevattelijk voor burn-out, raakt niet verbitterd en staat gelukkiger in het leven, zo wijst onderzoek uit. Kun je dan voor geluk kiezen? Tot op zeker hoogste wel, zegt theologe Marije Vermaas. Veel bijbelse personen kozen ervoor om niet alleen naar hun zorgelijke omstandigheden te kijken. Zij keken ook omhoog. “Zij dankten God voor wat zij wel hadden. (…) En daardoor kregen ze nieuw perspectief, ontvingen ze moed en hoop.”

Ken je dat grappige fragment van een show van cabaretière Brigitte Kaandorp: ‘Ik heb zo’n zwaar leven!’ Het lied is natuurlijk ontzettend overdreven, maar toch staan veel mensen wel zo in het leven. Het weer kan altijd beter, het salaris altijd meer, de vakantie was altijd te kort, de tv-serie te weinig spectaculair, onze favoriete politieke partij te slap, de buurman te luidruchtig en de rij voor de kassa standaard te lang. In Nederland klagen we heel wat af met z’n allen. Jammer, want daardoor missen we een heleboel geluk in ons leven. Veel verschillende onderzoeken tonen namelijk aan dat wanneer je dankbaar bent, dat een directe uitwerking heeft op de mate waarop we ons gelukkig voelen. Anders gezegd: een levenshouding van dankbaarheid is een belangrijke factor voor het ervaren van geluk.

Medicijn

Dankbaarheid laat je inzien wat je wel hebt, daarvan te genieten en je erover te verwonderen. Door bijvoorbeeld bewust te kijken en te benoemen aan het einde van de werkdag wat je precies allemaal hebt gedaan en wat je voor elkaar hebt gekregen (ook al is je to-do-lijst misschien nog lang niet afgerond), en daar dankbaar voor te zijn, ervaar je meer voldoening over je dag dan als je alleen maar kijkt naar wat er allemaal is blijven liggen. Het is dan ook bewezen dat dankbaarheid de kans op een burn-out verkleint. Daarnaast wordt gezegd dat dankbaarheid als een medicijn is voor de ziel, omdat het bitterheid kan helpen voorkomen. Door namelijk te kijken naar wat je wel hebt, in plaats van te vergelijken met anderen, leer je te waarderen wat je hebt (ontvangen). Dat kan materieel zijn, zoals een goed salaris, een huis om in te wonen of immaterieel, zoals je talenten, lieve vrienden om je heen of gezondheid.

Lees hier het volledige artikel inclusief drie tips voor een dankbare levenshouding.

Bestel hier het boek Dank.