De Amsterdamse dominee Tim Vreugdenhil is stand-up theoloog. Belangrijke thema’s in onze maatschappij neemt hij onder de loep en behandelt hij in een zogenaamde stand-up preek. Momenteel trekt Tim met zijn ‘stand-up theology’-voorstellingen door het land naar aanleiding van zijn boek Stand-up Theology. EO Visie bezocht er een en maakte een video.

Visie-redacteur Femke Taale sprak Tim al eerder tim vreugdenhil stand-up theologyover zijn tour en vroeg hem:

Hoe ben je op het idee van ‘stand-up theology’ gekomen?
“In Nederland zijn er veel stand-upcomedians en een paar stand-up filosofen. Ik dacht: daar moet nog iemand bij die zoiets doet vanuit de theologie,” vertelt Tim. Twee jaar geleden stopte hij als gemeentepredikant in Amsterdam. Nu staat hij als stand-up theoloog midden in de stad. “Ik beschouw de hele stad als mijn publiek. Mijn stand-up theologie is interessant voor christenen. Maar ik schrijf juist ook voor de niet-christen die af en toe denkt: wat leven we toch in een merkwaardige, interessante en soms heftige tijd.”

Wat doet een stand-up theoloog?
“Een paar keer per jaar kies ik een thema dat voor mijn gevoel in de lucht hangt. Vervolgens ga ik daar een paar weken mee aan de slag en sluit ik af met een verhaal in stand-up stijl.”

Wat is het stand-up gevoel?
“Het is flitsend. Stand-up moet direct en permanent boeien, anders verlies je het publiek. Je praat over iets wat mensen herkennen, maar op een stand-up hoort ook dat je jezelf een beetje op het spel zet. De stand-upper is geen allesweter. Ik ben iemand die ook maar een poging doet. Maar dan wel met ziel en zaligheid, en dat voel je.”

Bekijk het filmpje met Tim Vreugdenhil op de website van EO Visie.

Andere actuele theologische boeken:

[huge_it_portfolio id=”24″]

One thought on “Christenen aanzetten tot nadenken”

  1. Dit boek van Tim Vreugdenhil is net wat ik zoek. Toelichting: Ik heb een pilotstudy gemaakt voor een raamleerplan godsdienstonderwijs voor een scholen in voortgezet onderwijs, zoals atheneum, gymnasium en havo. Dat is ook bruikbaar voor bijscholing van officieren en ontwikkelde heilssoldaten van het Leger des Heils. Enz. Om hen als (toekomstige) leraar op gedachten te brengen in een combinatie van pedagogiek/onderwijskunde en theologie.
    Deze pilotstudy is opgezet om feedback te krijgen in het kader van theorie en praktijk.

Comments are closed.